Dziękujemy za podpisanie petycji.

Zależy nam, aby dotrzeć z nią do jak największej grupy odbiorców,
dlatego bardzo prosimy o jej udostępnienie.

Dziękujemy za podpisanie petycji.

Zależy nam, aby dotrzeć z nią do jak największej grupy odbiorców,
dlatego bardzo prosimy o jej udostępnienie.






Będziemy też ogromnie wdzięczni za wsparcie finansowe, które pozwoliłoby nam jeszcze skuteczniej działać na rzecz tej kampanii i kolejnych.


Wesprzyj nas!

Będziemy też ogromnie wdzięczni za wsparcie finansowe, które pozwoliłoby nam jeszcze skuteczniej działać na rzecz tej kampanii i kolejnych.
Wesprzyj nas!

Chcemy przywrócenia prac domowych w szkołach
Ograniczenie prac domowych przyniosło dramatyczne konsekwencje dla uczniów. Apelujemy o wycofanie reformy


Państwowy Instytut Badań Edukacyjnych opublikował raport z badań ewaluacyjnych, który pokazał porażające skutki likwidacji prac domowych w szkołach podstawowych. Apelujemy do Ministerstwa Edukacji o wycofanie się z tej szkodliwej reformy.

Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził ponad 7,5 tys. ankiet wśród nauczycieli i dyrektorów z reprezentatywnej próby 2081 szkół, w których pytał o ocenę skutków likwidacji prac domowych. Wyniki były miażdżące dla Ministerstwa Edukacji.
90% nauczycieli klas IV-VIII uznało, że zmiany nie były korzystne dla uczniów! Nauczyciele wskazywali na to, że zmiana spowodowała:

  • trudności z utrwalaniem materiału (tak oceniło 91,3% nauczycieli szkól publicznych);
  • spadek motywacji uczniów do nauki (84,4%);
  • obniżenie poczucia odpowiedzialności za własną naukę (79,9%);
  • pogorszenie samodzielności w nauce (76,9%).

Część nauczycieli odnotowała także zwiększoną liczbę zachowań rozpraszających na lekcji (35,3%).

W klasach I-III te oceny były tylko nieznacznie lepsze. 85% nauczycieli uznało, że zmiany nie były korzystne dla uczniów. 82,4% wskazało na trudności z utrwalaniem materiału, 81% na spadek systematyczności, 72,7% spadek motywacji, 64,4% na spadek samodzielności w nauce, 61,4% na obniżenie poczucia odpowiedzialności za własną naukę. Na zwiększoną liczbę zachowań rozpraszających na lekcjach uwagę zwróciło 24% nauczycieli.

Wyniki badania nie zaskakują. Wielu ekspertów oraz rodziców przewidywało, że takie właśnie będą konsekwencje reformy. Krytycy reformy zwracali ponadto uwagę na to, że osłabi ona rozwój u dzieci dobrych nawyków takich jak obowiązkowość i odpowiedzialność oraz pogłębi nierówności. Dzieci z domów, gdzie rodzice nie wspierają edukacji lub nie mają na to odpowiednich środków i możliwości, mogą tracić jeszcze bardziej – bo nie będą miały żadnej struktury pracy poza szkołą.
Niestety, zmiany wprowadzono nie zważając na takie glosy, bez szerokiej konsultacji z nauczycielami i rodzicami oraz bez jakiejkolwiek wcześniejszej ewaluacji.
Czas się z nich wycofać.

4160 podpisało.
Osiągnijmy 20000 !
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Grupa Proelio z siedzibą w Warszawie, przy ul. Aleja Komisji Edukacji Narodowej 36 / 112B, 02-797 Warszawa. Dane będą wykorzystywane na potrzeby petycji, w celu informowania o kolejnych działaniach oraz w celach statystycznych. Podanie danych jest dobrowolne. Swoje dane możesz w każdej chwili poprawiać lub zażądać ich usunięcia.
Sz. P. Barbara Nowacka, Minister Edukacji

Szanowna Pani Minister,
opublikowany przez Instytut Badań Edukacyjnych raport z badań ewaluacyjnych dobitnie pokazuje, że ograniczenie prac domowych dla uczniów szkół podstawowych było dla nich niekorzystne.
91,3% nauczycieli klas IV-VIII ze szkół publicznych zwróciło uwagę na to, że reforma przyczyniła się do trudności uczniów z utrwalaniem materiału, 84,4% nauczycieli wskazało na spadek motywacji uczniów do nauki, 79% na obniżenie odpowiedzialności za własną naukę, a 76,9% na pogorszenie się samodzielności w nauce. Część nauczycieli odnotowała także zwiększoną liczbę zachowań rozpraszających na lekcji (35,3%). Ocena nauczycieli klas I-III była tylko nieznacznie lepsza.
Te wyniki nie powinny dziwić. Bez powtórek i ćwiczeń wykonywanych samodzielnie w domu, dzieciom trudniej utrwalać nowy materiał. Dotyczy to zwłaszcza przedmiotów ścisłych, takich jak matematyka, gdzie praktyka jest niezbędna. Z kolei bez konkretnej struktury, uczniom trudno znaleźć motywację do nauki w domu i poczuć się za nią samemu odpowiedzialnym.
Raport Instytutu Badań Edukacyjnych zawiera ocenę reformy przez nauczycieli po pierwszym roku od jej wdrożenia. Zwracamy uwagę na to, że długofalowe skutki tej reformy mogą być jeszcze gorsze. Prace domowe – jeśli stosowane rozsądnie – uczą samodzielności, systematyczności, planowania i odpowiedzialności. Te nawyki są fundamentem dalszej edukacji i przydają się na każdym etapie życia.
Ubolewamy, że tak istotną zmianę wprowadzono bez szerokiej konsultacji z nauczycielami i rodzicami oraz bez wcześniejszej ewaluacji. Dziś, gdy znane są już wyniki ewaluacji, nie ulega wątpliwości, że była ona błędem.
Apelujemy o wycofanie się z reformy i przywrócenie prac domowych wraz z możliwością ich oceniania.

Powiesz o tej petycji innym? Udostępnij dalej!